torsdag 9 juni 2011

Som kvinnlig DJ

måste jag bara kommentera artikeln i City i dag. Den handlar om att det procentuellt inte finns lika många kvinnliga DJ´s som manliga i Stockholms klubbvärld. Undersökningen är gjord av Rättviseförmedlingen. Jag är inte riktigt säker på vad syftet med undersökningen är. Att fastställa att det finns kvinnliga DJ´s eller att se till att fler kvinnliga DJ´s spelar på klubbarna... Vi utgör en minoritet av dom som spelar. Det har alltid varit en manlig värld. Nu är det fler kvinnor som kommer in i branschen. Bara för att man är i branschen innebär det dock inte att man KAN spela, det gäller båda kön. MEN iom att det finns fler män som spelar och har spelat under längre tid är det en större mängd av dem som KAN spela än vad det är av oss kvinnor. Detta gör att utbudet av kvinnliga DJ´s är såååå mycket mindre. Detta gör att procenten blir liten.... Som ägare eller klubbansvarig kan Du inte ställa vem som helst i båset då det, oftast, är ett dansgolv som ska gunga, stämning som ska infinna sig och svett som ska drypa. Det är inte helt lätt att få till. Det är svårt att vara DJ, inte bara att dra i några reglar och byta lite låtar, som många kanske tror. Det är ett yrke, en konstart, och några kan den bättre än andra. Att bara ta in en DJ för att det är en kvinna är fel, det ska vara en person, oavsett kön, som kan leverera det stället önskar och behöver, det går inte att kvotera det här. Att säga "ingen snubbe under 2 veckor" (som grundaren till Rättviseförmedlingen gör) är oerhört naivt. Under den tiden kan stället tappa mycket pengar om de har fel DJ. Med det sagt menar jag INTE att klubbarna ska välja en kille rakt av bara för att det är en kille. Många tjejer spelar MINST lika bra. Det är inte en styrkeakt. Du ska kunna läsa golvet och mixa skivor, i den ordningen. Att mixa super och leverera musik som ingen dansar till funkar inte. Jag kommer ihåg när jag skulle spela på Berns första gången. Då gick jag och rekade helgen innan. DJ´n, som var en kille, spelade ganska hårt vilket gjorde att det vid 1 var nära på tomt, dom hade öppet till 3, vilket inte var så bra för krögaren. När jag kom helgen därpå spelade jag för publiken, men självklart inom ramen som krögaren och jag pratat om. Klockan 3 var det fortfarande knökat på golvet! (Att jag kan mixa behöver jag inte tillägga, annars skulle jag ALDRIG kalla mig för DJ). En kommentar som jag fick av en av vakterna (som jag aldrig kommer glömma) var: Fan va bra spelat, det trodde jag alridg när Du kom in och jag såg Du var tjej.. Än en gång, det handlar inte om styrka, då hade vi kvinnfolk varit ute ur leken för länge sen. Tjejer (och killar), träna på. Krögare, ta in den DJ Ni tycker passar hos Er. Be om en CD och utgå från den. Tjejer, be om en testspelning (mot betalning självklart) finns oftast nån dag som är mindre "betydelsefull" för krögaren.
Oh, jag kan skriva om det här i timmar. Få mig inte startad på vem som jag tycker ska få kalla sig DJ ;)
Summa sumarum: INGEN kvotering inom detta yrke!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar