måndag 21 mars 2011

Som en kompis sa

trodde aldrig Du skulle bli en lantis. Vem är mer förvånad!! Jo jag. Kommer ihåg när mamma pratade om hur roligt det var att påta i trädgården. Både jag och min kära man sa att vi skulle ha trädgårdsmästare OM vi skaffade hus. Vilka är det nu som planerar trädgård, rabatter och fixar och donar, jo vi. Snart är det rabatt och uteblommor som ska planeras. Förra året anla vi en rabatt, men jag måste säga att den kommer gå fetbort detta år. Ogräs och skit, sen kom blommorna upp i olika omgångar så det blev inte så fint. Jag propagerar för att vi bara ska ha några blommor i större krukor. Som ska sköta sig själv måste tilläggas ;). Kommer ihåg första sommaren när jag gick till en blomsterhandelsgård och bad om blommor som inte måste skötas om. Förslag från dem var penseer. Sagt och gjort, köpte en stor mängd, som sen dog.... Till min förvåning!!! Varför? Jag hade inte vattnat. Men dom skulle ju inte beövas skötas om! Ok NU förstår jag bättre och ser fram emot att göra ett försök till. Funderar på klätter rosor på verandan och sen något annat i krukorna, får se vad dock. Ska prata med de som vet och kan det här bättre än mig. Sen måste vi nog fixa gräsmattan med lite fler frön på sina ställen. Julle är klipp ansvarig och sköter det med bravur. Får se om vi får några frukter i år. Vi har ju 4 äppelträd, 3 olika smaker, 1 päronträd, 1 körsbärsträd på uppgång. 8 svartvinbärsbuskar och 7 rödvinbär. Förra året kom det nästan inget. Kanske hade sekaterat för hårt ;) Men det var inte ett fruktår förra året, har jag hört. När jag tänkte plocka ned äpplen och göra mos så fanns det bara 3 äpplen av intresse från vårt "mosträd". Hoppas på fler detta år :) Återkommer senare i vår och berättar om vad som händer i trädgården för den som är intresserad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar