tisdag 31 maj 2011

Olika karaktärer på golvet

Det är sååå härligt att se folk dansa. Alla har verkligen sin egen stil. Den gemensamma nämnaren är att dom ialla fall dansar och det är super. Det slår aldrig fel, men det är alltid någon som inte har NÅGON takt alls. Jag blir lika fascinerad varje gång. HUR kan man inte hitta en enda takt! Men dom har såå kul, flaxar och stampar och petar med fingret lite när de själva känner för det, helrätt :)

Har tänkt igenom de olika karaktärerna som kommer fram till båset där man står.
Du har den "aggressive", är alltid en kvinna, 50-talist. Dom tar som sats och kastar ur sig typ "Har Du INGEN musik man kan dansa till" Jag ser dem komma på lång väg. Stora kavata kliv, blicken inställd på båset och spända käkar. Undrar alltid hur länge de suttit och retat sig på musikvalet och eggat upp sig själv för att ta mod till sig och komma upp. Jag brukar fråga vad de önskar för låt och beroende på hur mycket de inmundigat stormar det ut antingen "NÅT BRA, har Du inget BRA" eller så blir de tagna på sängen över att jag faktiskt bryr mig och säger en låt eller ber att få komma tillbaka.
Du har "DJ´n", är helt enkelt en som ABSOLUT vet vad som funkar. "Spela XX då kommer ALLA att dansa". Spelar ingen roll om dansgolvet redan är fullt. Personen kan även säga :"Jag har pratat med alla och dom vill höra XX inte DET HÄR!" Oftast är det bara en förklädnad för vad personen själv vill höra. Denna person är i alla åldrar men oftast någon som tror sig vara någon.
Du har "hängaren", personen som står och hänger vid båset och slänger lite blickar åt mitt håll. En blygare person som jag oftast själv brukar fråga om hon/han har någon önskelåt. Många gånger har personen inte det utan vill bara se hur jag jobbar, tillslut kommer det fram något förslag på låt, när personen blivit lite varmare i kläderna och märker att jag inte är så farlig.
Du har "Rinkeby tjejen/killen", Lite bordus, men oftast trevlig. "Hey DeeJay, kan Du lägga XX". Kan komma lite ofta men är inga problem. Glad och framåt och högljudd
Du har den "försynta", är oftast en tjej/kvinna runt 20-35. Eller en man runt 45-50. "Hej, får man önska?" Väntar alltid på svar och frågar sen "Har Du kanske XX? Skulle Du kunna spela den? Tack :)"
Du har "mimaren", personen som står mitt på dansgolvet och genom gester talar om vad hon/han tycker om låtvalet. Kan tummen upp (vilket är trevligt) eller svepa handen som ett sågblad framför halsen (vilket är mindre trevligt). Jag har alltid undrat VARFÖR personen står kvar. MITT på dansgolvet. Varför inte kliva av tills det kommer en låt som passar? Eller varför inte komma fram och önska?
Du har "jag-känner-den-och-den" personen. Genom att känna (eller bara tro sig känna) en viss person av rang på stället jag spelar får hon/han automatiskt tillstånd att 1)behandla mig som skit 2)domdera vad jag ska spela 3)hota med att jag inte kommer få jobba kvar annars för då kommer YY att se till att jag får gå. Alltid lika trevlig maktgalen människa.
Du har den "glada", älskar allt och alla och framför allt ALL musik Du spelar "Så fort jag tänker gå till baren spelar Du en ny bra låt :)" Mycket trevlig individ. Oftast lätt att pleasa.
Du har "jag-törs-inte-gå-och-önska-själv" personen. Alltid en tjej runt 18-25. Dom ska alltid vara 2 eller fler. Sen står de där och det kommer inte alltid fram vad de önskar eller också är en modig nog att säga en låt och sen går de tjattrande därifrån, underbart :)
Du har även en äldre version av ovan, alltid kvinnor dock.
Du har "vet-inte-vad-jag-önskar-men-har-Du-nåt-bra", en trevlig person som önskar något annat, men har bara ingen aning om vad. När man väntat på att något ska komma ut en tid och det inte gör det måste jag koncentrera mig på jobbet, låten håller på att ta slut och byte ska ske. Jag ber ofta personen komma tillbaka med en låt, "jag står ju här hela tiden så Du vet var jag är :)"

Det finns fler karaktärer men de här är de mest vanliga tycker jag. Jag tycker det är spännande att spela och se vilka som hänger på golvet denna gång och gudskelov kommer inte alla ovan under en och samma kväll :) Man har bara träffat på de flesta och hört det mesta. Det har inte, på flera år, kommit personer eller kommentarer som man inte stött på tidigare, är ganska luttrad vid det här laget sas :) Men än kan mycket hända ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar