tisdag 5 april 2011

Hjärt- och lungutbildning

Nu har jag ett bevis på att jag genomgått utbildning så nu kan Ni alla känna Er trygga i mitt sällskap! Jag har gått utbildningen 2 ggr tidgare men aldrig haft en så bra lärare som förklarar varför såååå bra som hon, Åsa, gjorde. Värd guld denna tjej. Hon berättade även om hjärtstartare. Den finns lite överallt, men absolut inte på så många ställen som de behövs. Man behöver SNABBT el, inom 3 min! av hjärtstillestånd, innan man dör. Det man gör när man trycker och andas med personen är att fungera som ett mekaniskt hjärta som pumpar runt blod så det inte samlas i hjärtat och detta stelnar. Men man sätter inte igång personen så den "blir frisk" (om det är hjärtstillestånd alltså). Detta får mig att fundera på om samfälligheten jag bor i inte ska ta och investera i en maskin. Ambulans hit ut till Färingsö tar ju ca 15 min och då är det ju för sent, livet är slut, finito, kaputt :( Om den inte var så dyr hade jag köpt en själv, men den kostar mellan 12-28 tusen. Som DJ tjänar man ju så mycket pengar att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med alla dollares så vi får se, kanske köper in några stycken så det finns här på ön. Kanske till och med hyr in en ambulans med personal på heltid här ute, just in case, som sagt, vi får se ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar